articles

articles

תריסים חשמליים והיסטוריה

מי לא זוכר את התריסים הראשונים שהיו בבתים בארץ. מדובר היה בתריסים עשויים אסבסט, עבים וגדולים, שכל פעם שניסית לסגור או לפתוח אותם, שמעת חריקה גדולה. הם היו שמנים ועבים וכדי שלא יראו כמה הם מכוערים, צבעו אותם בכל מיני צבעי פסטל מתוקים, כדי שנחשוב שהם גלידה…

כותבת שורות אלה גרה בבית בו התריסים גם של חדר האורחים, שהיה החדר הכי גדול בבית ושם של מרפסת המטבח היו מאסבסט. ומי בכלל שמע אז על נזקי האזבסט, כמו שלא שמעו על נזקי הקישון…

רק אחרי הרבה מאוד שנים דיברו על הנזק שגורם האסבסט ואנשים שעבדו עם החומר הזה חלו במחלות קשות, עד אז, כמעט בכל הבתים בארץ היו תריסי אסבסט ומי בכלל חלם על תריסים חשמליים.

הפריצה הגדולה- שנות ה-70

בתל אביב אגב מבחינת החוק אסור שיהיו תריסים במרפסות, אבל זה נשמע כבר כמו חוק היסטורי שאף אחד לא באמת מקיים ומי יכול לסבול את החום של יולי אוגוסט בלי תריסים חשמליים בבית, שנשארים סגורים עד הערב, כי כל רווח קטן בין החלון לשמש, מכניס כמות אדירה ובלתי נסבלת של חום.

בשנות השבעים החלה פריחה של תריסים עם מסגרות אלומיניום אבל אז לא חלמו על פרופיל בלגי מעוצב. אנשים הזמינו תריסים שהיו כלואים בתוך יחידות של תריסים, ובדרך כלל היו גדלים סטנדרטיים של התריסים הללו מהסיבה הפשוטה, שרוב הבתים בשכונות ובפריפריות היו דומים ונראו כמו פס ייצור ולכן לא היה צריך לבצע התאמה מוחלטת בין התריסים לחלונות, היו מידות קבועות כמו שיש מידות קבועות לדלת או לתקרה.

תריסים חשמליים היה תרחיש עתידני כמו המחשבים.

ברוך הבא -תריסים חשמליים

כל מוצר מתפתח ראשית ממוצר בסיסי ואחר כך משפרים אותו ומשדרגים אותו. עד שלא עף האסבסט מהמרפסות ולא נכנסו התריסים עם הפרופילים אלומיניום מי בכלל חלם על תריסים חשמליים עם פרופיל בלגי מדהים.

אז אחרי שהתחילו להתקין תריסים מהסוג החדש בכל בית וזה קרה בשנות השבעים, החלו לחדור בשנות השמונים התריסים היותר משוכללים. היו כבר צבעים של תריסים לא רק בלבן שזה היה הצבע השולט, אלא יכולת להזמין תריסים בצבע קרם או בצבע חום, וכל אחד הזמין תריסים לפי טעמו האישי.

התריסים היו מותקנים בדרך כלל מעבר לוטרינה הגדולה מהזכוכית שגם היא תוכננה והוזמנה בהזמנה מיוחדת. היא יכולה הייתה להיות בצבע לבן או בצבע צהוב והיו לה כל מיני דוגמאות. מעבר לזכוכית הזו היו מתקינים את התריסים וכך גם בקיץ וגם בחורף הייתה אטימה מוחלטת בפני שמש או בפני גשם.

תריסים חשמליים למפונקים

בשלב שבו היו תריסי אסבסט במרפסות, החדרים בשנות השישים בבתים בארץ קיבלו תריסים מעץ, שכל שלב שלהם מחובר לזה שאחריו ואפשר היה לפתוח אותם עם רצועה עבה מבד קשיח.

כאשר חדרו התריסים הלבנים או הקרמיים או החומים, אז החליפו גם את התריסים האלה וליד כל בית היית רואה ערימות של תריסים עם רצועות בד שהפכו לתריסים אלגנטיים בצבע לבן.

תחילה הם באמת היו רק עם מסגרת אלומיניום וניתן היה לפתוח ולסגור אותם ידנית, עד שהמנגנון החשמלי שולב בתריסים ומעתה היו תריסים חשמליים שהמנגנון שלהם חובר לחשמל ובלחיצה על מתג, אפשר היה לסגור או לפתוח אותם בקלי קלות, בלי מאמץ ובטח בלי למשוך ברצועת הקנבס כמו זו של תריסי העץ של שנות השישים.

לכל דבר יש היסטוריה גם תריסים חשמליים זה סיפור. תריסים ונציאנים חשמליים הם הבחירה המושלמת לבית או למשרד.

שתפו מאמר זה

מתעניניים בתריס ונציאני

למידע נוסף צרו איתנו קשר

    שם מלא*

    דוא״ל*

    טל*

    נושא

    הודעה

    more articles

    more articles

    מאמרים נוספים

    מאמרים נוספים